Zostření kontroly médií v Maďarsku

je na seznamu svobody tisku na 89. místě ze 180

V podmínkách eroze právního státu za vlády hnutí Fidesz je od samého začátku boj za svobodu tisku v popředí kritiky ze strany institucí EU a mezinárodních novinářských a tiskových asociací. Výroční zprávy mezinárodní nevládní organizace Reportéři bez hranic dokládají, že tato bitva je již dávno ztracena. Na seznamu svobody tisku je Maďarsko na 89. místě ze 180 zemí – před nástupem Viktora Orbána v roce 2010 byla země na 23. místě.

Všemohoucí mediální rada, vedená dlouholetou právničkou rodiny Orbánových a složená ze spolehlivých příznivců Fideszu, nyní s chatrnou záminkou oznámila, že od konce února příštího roku nebude obnovena licence Klubrádió, posledního nezávislého média, a frekvence již nebude obnovena.

Vysílání rádia, které udržovaly naživu finanční dary jeho přibližně 250.000 posluchačů, protože média kritická vůči maďarskému režimu nemohou počítat se soukromou reklamou, za pár měsíců končí. Úder proti Klubrádió zapadá do koncepce Orbánova režimu, zaměřené na zavedení jednotné národní kontroly nad maďarskou kulturou, vědou a médii, ve znamení „národa, vlasti a křesťanství.“

Vládní linie

Po desetiletí vlády Fideszu, kterou sociolog Bálint Magyar popisuje jako „postkomunistický mafiánský stát“ vedený nikoli stranou, ale rodinou a přáteli Viktora Orbána“, lze najít jen velmi málo skutečně nezávislých novin s malým nákladem nebo objektivním zpravodajstvím. Existující informační weby mají pouze omezený dosah. To je také důvod, proč úspěšný pokus o přivedení Indexu, nejdůležitějšího nezávislého zpravodajského portálu, změnou vlastníka do portálu vlády, vyvolal redakční povstání a mezinárodní protesty. Tento největší nezávislý portál v Maďarsku navštěvovalo 1,5 milionu čtenářů denně.

To, že se v maďarském mediálním světě prosazuje „scelování seshora“, dokazuje okamžité odvolání šéfredaktora levicově liberálního týdeníku 168 hodin jen proto, že týdeník zveřejnil fotografie premiérovy rodiny. A v pozadí chce vrchní rabín Slomó Köves, velkoryse financován vládou, vynutit změnu směrování časopisu u jeho spolumajitele, malé chasidské komunity, zvyšováním tlaku na redaktory kritické vůči režimu.

Vláda také uzavřela politicky výhodnou finanční dohodu se Sándorem Némethem, duchovním vůdcem letniční církve a vlastníkem nezávislé televizní stanice ATV. Németh od té doby prosazuje v televizi především bulvární pořady a utlumuje ty, které jsou kritické vůči režimu.

V médiích nepřímo kontrolovaných vládou bují nekontrolovatelná korupce, zejména obohacování rodiny Orbánových a jejich přátel, které samozřejmě zůstává tabuizovaným tématem. Současně má nákladná kampaň zlepšit otřesený obraz Orbánovy vlády v zahraničí.


Úvodní foto: Évértékelő, by Elekes Andor, zdroj: Der Standard, překlad: Bohumil Řeřicha