Trump speaking with Putin, Oval Office, photo Sean Spicer, White House press secretary

Think-tank, propojený s Putinem, vypracoval plán ovlivnění voleb v USA – dokumenty

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
Autoři: Ned Parker, Jonathan Landay a John Walcott, zdroj: Reuters, překlad: Robert Nerpas, úvodní foto: speaking with , Oval Office, photo Sean Spicer, White House press secretary

Think-tank ruské vlády, ovládaný Vladimírem Putinem, vypracoval plán na ovlivnění amerických prezidentských voleb v roce 2016 ve prospěch Donalda Trumpa a na podlomení důvěry voličů v americký volební systém. Pro Reuters to uvedli tři představitelé současné a čtyři představitelé předchozí americké administrativy. Popsali také dva důvěrné dokumenty z think-tanku, které poskytly rámec a odůvodnění pro to, co americké zpravodajské agentury pojmenovaly jako intenzivní snahu Ruska zasahovat do listopadových voleb. Pracovníci zpravodajské služby USA získali po volbách dokumenty, které vypracoval Ruský institut pro strategické studie v Moskvě (en.riss.ru). Institut řídí vysocí důstojníci ruského zahraničního zpravodajství ve výslužbě, jmenovaní Putinovou kanceláří.

Prvním dokumentem ruského institutu byl strategický elaborát z června, který koloval na nejvyšších úrovních ruské vlády, ale nebyl určen konkrétním jednotlivcům. Doporučoval Kremlu zahájit propagační kampaň v sociálních médiích a ruských vládních sdělovacích prostředcích, která by povzbudila americké voliče ke zvolení prezidenta, jenž by zaujímal k Rusku smířlivější postoje než administrace tehdejšího prezidenta Baracka Obamy, uvedlo sedm amerických představitelů.

Druhý dokument institutu, vypracovaný v říjnu a distribuovaný stejným způsobem, varoval, že demokratická prezidentská kandidátka Hillary Clintonová pravděpodobně vyhraje volby. Upozornil, že by proto bylo pro Rusko lepší, aby ukončilo propagační kampaň ve prospěch Trumpa a místo toho zintenzivnilo zpravodajství o volebním podvodu, které by ve snaze o diskreditaci Clintonové podkopalo legitimitu amerického volebního systému a poškodilo její reputaci.

Vzhledem k tomu, že ruské dokumenty byly označeny jako tajné, mluvili jak současní, tak i bývalí američtí vládní činitelé pod podmínkou uchování jejich anonymity. Odmítli se vyjádřit k tomu, jak Spojené státy dokumenty získaly. Komentář odmítly také americké zpravodajské agentury. Putin zasahování Ruska do amerických voleb odmítl. Jeho mluvčí a ruský institut na otázky novinářů neodpověděli.

Američtí činitelé také uvedli, že ruské dokumenty byly ústředním bodem závěrů Obamovy administrativy, že Rusko realizovalo kampaň „falešných zpráv“ a zahájilo kybernetické útoky proti Demokratické straně a kampani Clintonové. „Putin měl tento cíl na mysli po celou dobu a požádal institut, aby mu vypracoval kuchařku,“ uvedl jeden ze zdrojů, bývalý americký zpravodajský důstojník.

Trump prohlásil, že aktivity Ruska nemají na výsledek voleb žádný vliv. Probíhající vyšetřování Kongresu a FBI o ruských zásazích dosud nepřineslo žádný veřejný důkaz, že se spolupracovníci Trumpa tajně domluvili s Ruskem, že bude usilovat o ovlivnění volebního výsledku.

Čtyři z úředníků uvedli, že přístup, popsaný v červnovém strategickém dokumentu, přímo navázal na aktivity Putinovy vlády z března téhož roku, kdy Kreml pověřil státní sdělovací prostředky včetně mezinárodních platforem Russia Today a tiskovou kancelář Sputnik, aby zahájily zveřejňování pozitivních zpráv o Trumpovi a jeho úspěších v prezidentských volbách. Kanál Russia Today jakýkoli komentář odmítl, zatímco mluvčí Sputniku tvrzení amerických činitelů, že se podílel na kampani Kremlu, odmítl jako „absolutní snůšku lží.“ „A mimochodem, není to první snůška lží, kterou slyšíme od ‘zdrojů v amerických oficiálních kruzích’“, uvedl v e-mailu mluvčí.

PROKREMELŠTÍ BLOGGEŘI
Podle zprávy amerických zpravodajských agentur o ruském zasahování do voleb, zveřejněné v lednu [Bit.ly/2kMiKSA], Russia Today a Sputnik publikovaly proticlintonovské historky a bloggeři připravovali pro Kreml twitterovou kampaň, která zpochybňovala férovou očekávaného vítězství Clintonové.

Dle lednové zprávy vidělo nejpopulárnější proticlintonovské video z díly Russia Today pod názvem Jak v roce 2015 100 % z charity rodiny Clintonů skončilo u… Clintonů na sociálních sítích 9 milionů diváků [Bit.ly/2os8wIt]

Ve zprávě se také uvádí, že Russia Today a Sputnik „neustále označují nově zvoleného budoucího prezidenta Trumpa za cíl nepravdivého informování tradičními americkými médii.“

Zpráva dále udává, že zpravodajské agentury nehodnotily, jestli aktivity Moskvy posunuly výsledek voleb ve prospěch Trumpa, protože americké zpravodajské služby „neanalyzují americké politické procesy ani americké veřejné mínění.“ [Bit.ly/2kMiKSA]

CYBER  ÚTOKY
Podle čtyř činitelů nezmiňuje žádný z dokumentů ruského institutu zveřejnění hacknutých emailů Demokratické strany s cílem ovlivnění voleb. Uvedli k tomu, že hacking je tajná operace zpravodajských služeb, která probíhá nezávisle na Kremlu.

Dle amerických činitelů se otevřená propaganda a utajené hackerské aktivity navzájem doplňovaly a posilovaly. Jak Russia Today, tak Sputnik naléhavě podporovaly zveřejnění hacknutých emailů Demokratické strany, které často obsahovaly nepříjemné detaily.

Pět ze sedmi amerických činitelů popsalo institut jako soukromý think-tank Kremlu zaměřený na zahraniční politiku. Ředitelem institutu byl podle jeho webové stránky v době, kdy byly oba dokumenty zpracovány, Leonid Rešetnikov, který dosáhl během 33leté kariéry v ruské zahraniční zpravodajské službě hodnosti generálporučíka [bit.ly/2oVhiCF]. Poté, co v lednu z ústavu odešel, Putin jmenoval do této funkce Michaila Fradkova. Institut udává, že v letech 2007 až 2016 pracoval jako ředitel ruské zahraniční zpravodajské služby. [bit.ly/2os4tvz] Pracovníci Reuters nebyli schopni potvrdit, jestli se tito dva muži přímo podíleli na zpracování dokumentů. Kancelář Rešetnikova je odkázala na institut.

Ruský institut na svých stránkách informuje, že poskytuje „odborná posouzení,“ „doporučení“ a „analytické materiály“ úřadu ruského prezidenta, vládě, národní bezpečnostní radě, ministerstvům a parlamentu. [bit.ly/2pCBGpR] 31. ledna zveřejnily webové stránky Putinovy kanceláře [bit.ly/2os9wMr] a institutu [bit.ly/2oLn9Kd] fotografii a informaci o schůzce Rešetnikova a jeho nástupce Fradkova s Putinem v Kremlu. Putin na ní poděkoval Rešetnikovovi za práci a požádal Fradkova, aby institut poskytoval objektivní informace a analýzy. „Za téměř osm let jsme dělali vše, co jsme mohli, pro realizaci vaší koncepce zahraniční politiky,“ řekl Rešetnikov Putinovi. „Politika Ruska a politika ruského prezidenta je úhelným kamenem naších aktivit.“

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
The following two tabs change content below.
FreeMagOne

FreeMagOne

Nezávislý internetový magazín se zaměřením na geopolitiku, kulturu, sociální oblasti a technologie. Jsme ve virtuálním éteru od září 2015. Spolupracujeme s nezávislými korespondenty z území Evropy, Asie a Severní Ameriky. Zajímá nás vše nové.